Welkom op de website van Vallei

11 april 2019

Frank Mandersloot: ‘Kalfsvlees is een meerwaardeproduct’

Met kalfjes Herman en Beau naar de studio van 3FM. Dat is toch wel het meest bijzondere wat kalverhouder Frank Mandersloot tot nu toe gedaan heeft om meer van zijn bedrijf te laten zien. Maar dit jaar kan hij weer iets leuks aan zijn lijstje toevoegen: de Smakelijke Tour! Een goede reden om eens in gesprek te gaan met deze jonge, fanatieke boer.

De verhuisdozen zijn net uitgepakt, want Frank is samen met zijn vrouw sindskort de nieuwe bewoner van de boerderij aan de Dashorsterweg in Renswoude. Een locatie die al bijna 100 jaar de familie Mandersloot huisvest. Al zo’n 60 jaar hoort daar een kalverhouderij bij. Tegenwoordig gecombineerd met een tweetal transportbedrijven: Mantrans BV & PJ Hoogendoorn Transport.

Jonge kalveren op het bedrijf

De broers Mandersloot hebben elk hun eigen verantwoordelijkheid binnen de bedrijven. Frank is ‘chef kalveren’ en mag dus ’s ochtends als eerste zijn bed uit om de kalveren te voeren. Iets dat hij graag doet, zoals op zijn Instagram-account wel te zien is. “We houden 1.700 blankvleeskalveren, allemaal van dezelfde leeftijd. Na 6 á 7 maanden verlaten de dieren het bedrijf om een heerlijk stukje kalfsvlees te worden”, vertelt Frank, die samen met een medewerker voor de kalveren zorgt. Op dit moment zijn de kalveren net op het bedrijf gekomen en 4 weken oud. De jonge kalfjes vragen veel aandacht, dus daarom heeft Frank nu wat extra hulp om de kalveren goed te leren drinken en in de gaten te houden. Op dit moment zijn de kalveren daarom ook individueel gehuisvest. Straks, als je tijdens de Smakelijke Tour de kalfjes komt bekijken, zijn de kalveren zo’n 8 á 9 weken oud en zitten ze in groepen van 7 tot 8 dieren.

Dure hotels in Japan

Al bijna 50 jaar werkt familie Mandersloot samen met Van Drie. Of zoals Frank zegt: “We zijn niet met elkaar getrouwd, maar kunnen wel goed met elkaar overweg.” Van Drie levert de kalveren en het voer, Frank verzorgt de kalveren en vervolgens zorgt Van Drie voor de verwerking van het kalfsvlees. “Het vlees gaat de hele wereld over”, vertelt Frank trots. “Er blijft een deel in Europa, maar ook vind je ons kalfsvlees in de duurste hotels van Japan. Onze gezondheid- en welzijnsstatus is zo hoog, daarom wordt dit vlees wereldwijd verkocht. 5% van het kalfsvlees blijft in Nederland en is in de supermarkt te vinden onder de naam JAN, Friander en Vitender. Er wordt hier nog niet zoveel kalfsvlees gegeten, dat mag van mij nog wel veel meer worden“, aldus Frank, die er van droomt om ooit eigen ‘Mandersloot kalfsvlees’ te kunnen verkopen.

Kalfsvlees een meerwaardeproduct

“De kalverhouderij is eigenlijk de enige houderij waar de dieren niet speciaal voor geboren worden. De melkveehouder heeft kalfjes nodig, zodat de koeien melk blijven geven. Met de stiertjes die geboren worden kan een melkveehouder niets. De kalversector is opgericht om deze kalveren tot waarde te brengen. Ik vind het wel heel tof dat de kalfjes een lekker stuk vlees, echt een luxeproduct worden. Het is geen restproduct, maar een meerwaardeproduct”, vertelt Frank vol trots over zijn sector.

Met kalfjes naar 3FM

“Agrarische studenten die samen met een dierenarts komen, niet-boeren of schoolklassen. Het maakt niet uit wie er komt, we maken er gewoon een leuke tour van”, vertelt Frank, die zelfs een keer met 2 kalfjes naar de radiostudio van 3FM is gegaan om producer Beau te verrassen voor haar verjaardag. Samen met radio-DJ Herman, die de kalfjes de namen Herman en Beau gaf, zijn de kalveren een half jaar gevolgd. De radioman- en vrouw hebben afscheid genomen van de kalfjes in de stal én vervolgens bij Herman thuis het vlees van ‘hun’ dieren geproefd. “Een erg leuke ervaring en ook een stuk bewustwording, we zorgen heel goed voor onze kalveren, maar het doel is wel dat ze uiteindelijk kalfsvlees worden.” Luister hier het fragment terug.

Kom kijken bij Frank

De enthousiaste ondernemer kan bijna niet wachten tot het 1 mei is, de dag waarop de Smakelijke Tour, langs zijn bedrijf komt. “Ik vind het erg leuk om ons bedrijf te laten zien. Het leuke is dat je op deze dag drie bedrijven ziet, waardoor je ook de onderlinge verschillen kunt zien. Ik ben heel benieuwd wat jullie weten van onze kalveren en wat jullie er van vinden. En dit wordt ons record qua aantal bezoekers in 1 keer.” Tijdens deze Smakelijke Tour ben je van harte welkom voor een kop koffie of thee of limonade met wat lekkers. Vervolgens is er alle gelegenheid om in groepen de stal in te gaan en voerkeuken te bekijken. Voor je verder fietst krijg je een heerlijk bakje soep. Frank: “Iedereen, jong en oud, is van harte welkom. Wij zorgen ervoor dat je een leuke dag hebt én hebben alvast mooi weer besteld!”

Fiets je mee? Bekijk dan hier alle informatie.
Meer weten over het bedrijf van Frank en zijn familie? Kijk dan hier.

Landelijke partners

Onze streken worden ondersteunt door onze landelijke partners.

Partners

Gold

Silver

Bronze