Nieuw partner: Lely Center Bunschoten

Nieuw partner: Lely Center Bunschoten
Jolanda Mandersloot

De Nederlandse maatschappij ziet niet altijd dat melkveehouders innovatief zijn; ze zorgen goed voor de natuur, hun dieren en produceren een (h)eerlijk glas duurzame melk. Dat kan niet vaak genoeg benadrukt worden en daarom wil Lely graag bijdragen aan een positief initiatief als Vallei Boert Bewust!’

Aan het woord is Rick Majoor, marketeer bij Lely Center Bunschoten. ‘Wij zetten ons in voor verduurzaming van de agrarische sector. Dit door automatische systemen te bedenken en te ontwikkelen die het werk op de boerderij verbeteren en makkelijker maken.’ Bevlogen verteld Rick over de nieuwste innovaties die in November gepresenteerd zijn. ‘Door Lely Horizon kun je je veearts en mengvoerleverancier inzicht geven in de prestaties van je koe, wat een gerichte aanpak mogelijk maakt. Daarnaast komen we met de Lely Exos, ons nieuwe volautomatische vers-gras-voersysteem. Ook werken we aan een mestscheider die zorgt voor minder groei van bacteriën die vervolgens minder methaan produceren, de Lely Sphere. De eerste testen laten een reductie van 70% zien.’

‘Door onze automatische melk- en voersystemen ontzorgen we en verminderen we stress bij de koeien omdat ze niet lang hoeven te wachten op een melkbeurt. Rang hoge en -lage dieren komen bij het voerhek allemaal aan de beurt omdat het voer vaker wordt aangeschoven en aangevuld. Wat bij de melkveehouder voor meer vrije tijd en werkgemak zorgt.’

‘De connectie tussen consument en veehouder kan nog zoveel beter. Het verhaal van onze veehouders en waar ons voedsel vandaan komt moeten we blijven vertellen. Zelf ben ik tussen twee werelden opgegroeid. Mijn opa en oma hadden een melkveebedrijf, daar heb ik veel tussen de koeien gelopen. Daarnaast had ik veel ‘stadse’ vriendjes die echt niets wisten over een koe. Hierdoor kan ik goed begrijpen hoe lastig deze communicatie is.’

‘Veel van onze klanten vinden het belangrijk dat we laten zien wat we doen. Uitleg geven is voor ons ondersteuning van onze klanten. Dit draagt bij aan hun ‘license tot produce’ en komt uiteindelijk iedereen ten goede. Daarom kwam Vallei Boert Bewust precies op het goede moment op ons pad. Ik denk dat het onderschat wordt hoe belangrijk onderlinge communicatie is. Vallei Boert Bewust doet dit al heel goed. Wij hopen dat er nog meer evenementen en dagen georganiseerd worden om consumenten en boeren elkaar te laten ontmoeten. Dat is een hele taak en erg belangrijk! We hopen dat nog meer veehouders en partners zich aansluiten bij dit goede initiatief.’

Meer informatie: Lely Center Bunschoten